Així es titula el programa Gammificat que ha impulsat el nostre Centre d’Estudis Professionals, Jaume Viladoms durant el primer trimestre de curs 20-21, per iniciativa de la Coordinació i l’Equip Didàctic del PFI d’Auxiliars administratius.
Com sabeu, els Programes de Formació i Inserció (PFI) constitueixen una segona oportunitat, alternativa a l’ ESO, pels adolescents amb dificultats acadèmiques i d’inserció sociolaboral. Amb l’objectiu d’incloure una formació en desenvolupament personal, el 2018, la tutora, amb el suport dels Equips Directiu i Didàctic del Centre, va proposar una col·laboració no lucrativa al projecte “Factoría Eutopia” de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona. El Doctor en Psicologia Social Salvador Garcia i la mateixa tutora, la professora i psicòloga social Vanessa Rodríguez, van dissenyar els primers tallers de desenvolupament personal. Enguany, però, teníem una dificultat afegida per la necessitat de mantenir el grup bombolla.
La solució va arribar de la mà d’una altra entitat: La Fundació Letamendi-Forns que va accedir a oferir-nos la donació d’unes tauletes perquè l’alumnat pogués seguir la formació de manera telemàtica i sincrònica. Vam redissenyar els tallers i els vam convertir en reptes competencials i converses sobre valors en format online i amb metodologia gammificada durant deu divendres consecutius. Alguns dels valors que hem treballat han estat la perseverança, l’ organització personal, la creativitat, o l’empatia, entre d’altres.
Arribats al final de la nostra aventura, l’opinió d’alguns dels participants són aquestes:
“El taller me ha ayudado a tener más valores como ser responsable, ser puntual, porque me lo encontraré en el ámbito laboral y a tener respecto hacia los demás”. Yassir
“Les activitats que hem fet amb els tallers del Salva i la Meiky m’ha ajudat a ser més puntual, aplicar alguns valors a la meva vida personal, tot i que, com que eren online, es feien una mica avorrits.” Aina
“ He intentado aplicar los valores que hemos aprendido a mi vida, aunque aún me falta seguir practicándolos” Alba
“Aunque yo no he participado en todos los talleres, me han gustado mucho, aunque creo que aún los podremos aprovechar mejor si los practicamos” Madu
“Han servit per tenir paciència a l’hora de comunicar-nos per les dificultats de la COVID. A més, com a persona, m’ha agradat treballar amb els talleristes perquè m’han donat eines suficients per desenvolupar aquests valors.” Mariona
“ Yo creo que se han esforzado mucho para ayudarnos y han sacado tiempo para decidicarnos. Ha sido todo un detalle.” Meri
De totes maneres, els resultats de l’impacte del programa en els nostres alumnes sortiran publicats en un Treball Final del Grau de Psicologia per l’autora Meiky Peña, qui ha estat protagonista dels tallers i ha monitoritzat el seguiment amb enquestes pre i post intervenció d’aquest particular procés d’ensenyament-aprenentatge.